Pe lângă faptul că preţurile la curent şi gaze ne „dau frisoane”, acum pe piaţa energiei a apărut o nouă practică care îi sperie pe arădeni: facturi emise pe luna viitoare, cu zero consum, dar mii de lei de plată. Situaţia a fost expusă public de un arădean care a postat pe o pagină de socializare un facsimil al unei facturi pe care a primit-o de la E.ON în data de 21 septembrie. Acolo, la secţiunea „Produse facturate” apare „Factură în avans”, iar la perioada de facturare apare 1-31 decembrie 2022. Asta pe o factură emisă în luna noiembrie 2022. Mai departe, la cantitatea de kWh consumaţi, apare 0 (zero). În sfârşit, la final, la suma care trebuie achitată, apare… 2.069,41 de lei. Aşadar, pe o factură în avans, cu zero consum, arădeanul care a publicat factura are de achitat peste 2.000 de lei. Arădeanul explică:
„Părinţii mei stau într-o casă ce aparţine de o persoană juridică. La una dintre locaţii s-a primit o factură de 21.000 de lei de plată în avans, iar la casa în care locuiesc părinţii mei 2.069 de lei. Cum se poate factura ceva în avans, fără număr de kWh?Există şi somaţie să plătească într-o săptămână sau se taie gazul. Factura a fost primită în 21 noiembrie cu termen de plată 2 decembrie”.
Este o practică
Situaţia prezentată mai sus se aplică unei persoane juridice, după cum explică şi arădeanul speriat de factura pe care părinţii lui trebuie să o plătească în avans. În ultimele două luni, la nivel naţional, au apărut mai multe cazuri în care persoanele juridice au fost obligate să scoată bani din buzunar pentru un consum de gaz pe care nu l-au făcut, în baza unor facturi emise pentru luna care urmează. Cei de la E.ON susţin că, în contractele semnate între companie şi persoanele juridice, există o prevedere care face referire la faptul că pot fi emise facturi în avans către companii, totul din cauza situaţiei de pe piaţa energiei. Într-un răspuns pentru libertatea.ro, care a solicitat informaţii referitoare la emiterea unor facturi în avans, cei de la E.ON au precizat:
„Volatilitatea pieţei de energie şi costurile foarte ridicate pe care le avem cu prefinanţarea schemei de sprijin pentru clienţii ce beneficiază de preţuri plafonate pun presiune pe fluxurile de numerar ale companiei. Evident că trebuie să avem volumele de energie necesare pentru una sau 12 luni. În aceste condiţii, suntem nevoiţi să apelăm la varianta contractelor cu plata în avans, de altfel larg practicată pe piaţa de energie în această perioadă, pentru asigurarea cantităţilor de energie electrică şi gaze naturale necesare clienţilor noştri”.
Cu litere mici?
Aşadar, E.ON spune că persoanele juridice şi-au asumat, prin contract, să plătească facturi în avans, în cazul în care compania de gaze solicită acest lucru. Însă această prevedere din contract nu este cunoscută de clienţi. Situaţia această a fost sesizată de mai multe parohii din ţară, de diferite confesiuni, care s-au trezit cu aceste „facturi fantomă”, fără consum, dar cu sume uriaşe de plată. Toţi cei care s-au confruntat cu această problemă au primit aceleaşi explicaţii de la E.ON. Numai că niciunul dintre cei aflaţi în această situaţie nu cunoşteau prevederea din contract care le permite celor de la compania de gaze să „ia bani cu împrumut” de la clienţi, cu ameninţarea că, dacă nu vor plăti facturile, vor rămâne fără gaz.
„Cel mai probabil, a fost una dintre prevederile scrise cu litere mici, într-un colţ de foaie”, a spus unul dintre clienţii E.ON, care s-a trezit cu o factură de 11.500 de lei pe un consum de… 0 kWh.