Persoanele care încă nu sunt bine informate despre liberalizarea pieței energiei pot avea zilele acestea surprize neplăcute la primirea facturilor care vizează consumul pe luna ianuarie. Cei care erau în regim reglementat până la 1 ianuarie 2021 și care au trecut automat în serviciul universal, la unul dintre furnizorii de ultimă instanță (ENEL, Electrica, CEZ, E.ON), vor primi facturi mai mari decât în decembrie. În ciuda a ceea ce cred unii consumatori, ultimul ordin emis de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu a amânat cu șase luni această scupire, ci doar oferă posibilitatea furnizorilor de a veni cu discounturi, dacă doresc. Însă, chiar și cu aceste discounturi, tot vor plăti mai mult decât în decembrie. De altfel, vor plăti mai mult și decât dacă ar fi schimbat furnizorul.
Important de știut
- Mai avantajați sunt cei care au schimbat furnizorul, alegând cele mai ieftine oferte de pe piața concurențială. Unii furnizori au prezentat oferte cu prețuri mai apropiate de cele din decembrie.
- Consumatorii aflați acum în serviciul universal pot să încheie oricând un contract pe piața concurențială, fie cu actualul furnizor, fie cu altul. Nu există un termen limită pentru încheierea unui astfel de contract.
Asociația Energia Inteligentă consideră că unii consumatori au fost induși în eroare de unele mesaje transmise de către autorități în legătură cu acest ordin. După ce în luna ianuarie, au primit asigurări de la autorități că se ”prelugește perioada până la care pot încheia contracte”, că vom avea o perioadă de ”tranziție”, că se ”amână” etc. și o dată cu primirea facturilor constată că toate acestea au fost neadevărate, scrie Asociația Energia Inteligentă. Reprezentanții acesteia cred că revolta consumatorilor care au trecut în piața concurențială în ultima perioadă și vor constata că unele au fost promisiunile de la ofertare și altele sunt clauze contractelor semnate.
“Consumatorii vor trece printr-o noua criza legată de piața de energie, aceea a descoperirii clauzelor și prețurilor din contract. Nemulțumirile consumatorilor se vor lovi de lipsa posibilităților de a și rezolva litigie decât în instanță, o cale greoaie, scumpă și de durată (…) Chiar dacă din nou va exista tendința autorităților să arate că este problema consumatorului și a furnizorului să și rezolve problemele. Însă avem o legislație specifică soluționării alternativă a litigilor, în vigoare de 5 ani care nu a fost aplicată si care ar putea sa ajute zeci de mii de consumatorii care in curand se vor confrunta cu unele din problemele liberalizării pieței de energie, aceea a unor clauze abuzive sau neprezentate corespunzător la momentul încheierii contractului și care vor fi percepute ca fiind abuzive.”.
- Vezi aici ce spune Asociația Energia Inteligentă despre posibilitatea înființării unei entități SAL, o structură care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură de soluționare alternativă a litigilor şi care poate funcţiona exclusiv în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.