Blocaj pe brațul Sulina unde așteaptă 80 de vapoare. Problema s-ar putea rezolva dacă un bazin marin din zonă ar fi transformat în port

0

România se află într-un moment excepțional din punct de vedere al traficului maritim. Numai că pare să rateze o șansă istorică. Odată cu începerea războiului din Ucraina și blocarea portului Odesa, vapoarele care trebuie să ajungă în Ucraina, sunt nevoite să intre din Marea Neagră pe brațul Sulina până la porturile Reni și Izmail. În prezent, sunt peste 80 de vapoare, în medie, care așteaptă să intre pe brațul Sulina. Ar putea, însă, să existe o soluție pentru decongestionarea aglomerației. La intrarea pe brațul Sulina este amenajat un bazin maritim, care ar putea fi transformat în port. Unde vapoarele ar putea intra, descărca și pleca din port într-un timp cât mai scurt. Așa nici piloții nu ar mai pierde uneori zile întregi pentru a duce vapoare din Marea Neagră până în porturile din Republica Moldova sau Ucraina.

Războiul din Ucraina a dus la închiderea celui mai mare port de la Marea Neagră, portul Odessa. Astfel traficul naval către țara invadată de Rusia se realizează acum prin porturile Reni, Izmail și Chilia.

Înainte de începerea războiului, la intrarea de pe Marea Neagră pe brațul Sulina, așteptau în medie 3-4 vapoare pentru a intra în porturile de la Dunăre precum Sulina sau Tulcea. Acum, după cum se vede sunt aproximativ 80 – 90 de vapoare care așteaptă ca piloții români să vină în fiecare dimineață pentru a le oferi indicații astfel încât să intre în porturile de la Dunăre.

Dacă înainte de război, vapoarele așteptau o zi-două ca să intre pe brațul Sulina, acum poate să treacă și o lună.

Ce distanță aveți până la zona de întâlnire?

2,4 noduri marine.

În cât timp ajungem?

În 40 de minute  

O cauză pentru această situație este numărul insuficient de piloți români pentru nivelul actual de trafic de pe brațul Sulina.

Georgescu Stelian, pilot: „Este muncă multă, cam 14 ore pe zi. Azi m-am trezit la 4 jumătate, la 5 am fost la pilotină și așa în fiecare dimineață”.

Dimineața, piloții sunt duși cu o ambarcațiune către vapoarele care așteaptă pe mare. Apoi, aceștia urcă din mers, iar pe toată durata de navigare oferă indicații de pilotare prin zona Brațului Sulina. Din cauza distanțelor lungi, un pilot, în general, se poate ocupa de un singur vapor pe zi. Ori să-l conducă spre porturile dunărene, ori să-l scoată pe mare, ceea ce face ca activitatea să fie greoaie. Pentru România, blocarea portului Odessa ar putea deveni o oportunitate, dar doar dacă autoritățile române ar demara investiții în zona Brațului Sulina în cel mai scurt timp.

„În stânga mea se află bazinul maritim de la Sulina, acesta ar putea reprezenta soluția pentru degrevarea aglomerației de nave care vin de pe Marea Neagră către România, are o adâncime medie de 7 metri, ceea ce oferă posibilitatea de amplasare a cheilor pentru andocarea navelor și a platformelor”, relatează corespondentul Digi24 Silvian Trandafir.

Bazinul maritim de la Sulina ar putea reprezenta soluția pentru degrevarea aglomerației de nave. FOTO: captură Digi24

Suprafața bazinului este de peste 300.000 de metri pătrați. Cu o dragare a bazinului pentru aducerea la o adâncime de 11 metri și modernizarea capului de Mol din zona de nord, ar putea fi operaționalizate două vapoare cu o capacitate de până la 35.000 de tone, în același timp. Distanța de parcurgere de la intrarea în Mare și până în bazin este de aproximativ 7 km, adică piloții nu ar mai fi blocați pe perioade lungi de timp pentru o singură ambarcațiune.

La nivelul administrațiilor, există deja discuții pentru o astfel de investiție.

Ioniță Dragoș, directorul Administrației Zonei Libere: „În contextul actual, datorită războiului din Ucraina, am considerat că trebuie să apăsăm pe accelerație și să dăm drumul la aceste lucrări de dragaj și să dăm drumul la transbord în interiorul bazinului”.

Reporter: Care ar fi beneficiile principale pe care le-ar aduce acest proiect?

Ioniță Dragoș, directorul Administrației Zonei Libere: „În primul rând, în contextul actual descongestionarea traficului naval, operările portuare, transbordurile de mărfuri și va genera beneficii frumoase pentru zonă, mai ales că banii vor fi în Sulina și la nivel județean”.

Dacă investiția în bazinul maritim s-ar concretiza, vapoarele mari ar fi nevoite să navigheze doar câțiva kilometri pe brațul Sulina, până la bazin. Ar descărca marfa în barje, apoi ar ieși pe mare. În acest fel, timpul de operaționalizare s-ar reduce mult. O responsabilitate importantă, în cazul în care acest proiect se va concretiza, o va avea și administrația fluvială Dunărea de Jos.

Vasile Chirilov, șef Administrația Fluvială Dunărea de Jos Sulina: „Responsabilitatea noastră ar fi să asigurăm condițiile de navigație, să dăm asistență la manevră pentru navele respective cu remorchere, să le asigurăm piloți și să asigurăm semnalizarea și adâncimile necesare pentru desfășurarea acestei activități”.

Bazinul este sub administrația zonei libere Sulina, cea care a și demarat discuțiile cu toate autoritățile competente pentru concretizarea proiectului. La o primă estimare, valoarea investiției în bazinul maritim s-ar ridica la aproximativ 9 milioane de euro, iar perspectiva de timp pentru modernizare este de două-trei luni, din momentul în care toate actele ar fi semnate.

3 afisări
Sursa: DIGI24

Lasă un răspuns

hot girl striptease sexy nude poledance desktop stripper

ADS*