Contractul educațional prin care școala, elevii și părinții își asumă o serie de obligații există de cel puțin 10 ani și trebuie semnat la începutul fiecărui ciclu școlar. Pentru anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației a introdus sancțiuni pentru părinții care refuză să îl semneze, ceea ce a provocat rumoare în rândul acestora. Avocatul Bogdan Buneci a explicat, însă, pentru Digi24.ro, că amendarea părinților nu este posibilă.
Contractul educațional a fost introdus prin Legea Educației, adoptată în anul 2011, și a fost preluat și în noua Lege, adoptată anul trecut.
„Responsabilitatea elevilor nu mai revine, în mare parte, doar cadrelor didactice, ci și părintelui sau tutorelui legal care este obligat să ia măsuri pentru asigurarea frecvenței școlare a elevului, pe perioada învățământului obligatoriu”, se arăta în Expunerea de motive a proiectului Legii Educației din 2011.
În ultimele zile, Ministerul Educației a fost nevoit să sublinieze faptul că semnarea acestui contract „nu afectează exercitarea drepturilor părintești”, după o informație falsă care a circulat pe internet.
„Părinții îl semnează de peste 10 de ani”
„Părinții îl semnează de peste 10 de ani, la începutul fiecărui ciclu de învățământ. Cel puțin de 3 ori pe perioada unui parcurs școlar (n.r. La început de grădiniță, școală și liceu)”, a explicat Iuliana Constantinescu, președintă a Asociației Părinților L. T. „Lucian Blaga” din București.
Pentru că au existat părinți care refuzau să îl semneze, Ministerul Educației a introdus sancțiuni care încep de la 1.000 de lei și pot ajunge la 5.000 de lei.
„Au crezut că o să îi sperie pe părinți, dar, din contră, au făcut și mai rău”, a comentat reprezentantul părinților.
Avocat: „În practică, sancționarea nu este posibilă”
Avocatul Bogdan Buneci a analizat, pentru Digi24.ro, modul în care Ministerul Educației a introdus sancțiunile.
„În cazul de față, desi în regulament se specifică posibilitatea aplicării unei sancțiuni contravenționale pentru părintele care refuză semnarea contractului educational, în practică acest lucru nu este posibil motivat de faptul că s-ar încălca principiul legalității sancțiunilor contravenționale, contravenția nefiind prevăzută în vreunul dintre actele normative limitative prevăzute de lege”, este concluzia avocatului Bogdan Buneci, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Drept din cadrul Universității Ecologice din București.
Avocatul explică faptul că sancțiunile pot fi stabilite doar prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale Guvernului. Ministerul Educației a introdus amenzile printr-un regulament, parte a unui ordin de ministru.
De unde provin regulile
Reprezentantul părinților, Iuliana Constantinescu, a mai explicat pentru Digi24.ro că regulile prevăzute în contractul educațional „nu sunt deosebite”, fiind preluate din regulamentele de organizare și funcționare ale școlilor, din obligațiile parentale sau din Legea Educației.
„În practică, școlile sunt cele care încalcă obligațiile asumate în contractul educațional”, a mai adăugat Iuliana Constantinescu.
Obligațiile asumate de școală
Obligațiile asumate de școală, conform contractului, sunt următoarele:
„a) să asigure condiţiile optime de derulare a procesului de învăţământ;
b) să asigure respectarea condiţiilor şi a exigenţelor privind normele de igienă şcolară, de protecţie a muncii, de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor în unitatea de învăţământ;
c) să se asigure că tot personalul unităţii de învăţământ respectă cu stricteţe prevederile legislaţiei în vigoare;
d) să se asigure că toţi beneficiarii educaţiei sunt corect şi la timp informaţi cu privire la prevederile legislaţiei specifice în vigoare;
e) ca personalul din învăţământ să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care le transmite elevilor, şi un comportament responsabil;
f) să sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului;
g) să se asigure că personalul din învăţământ nu desfăşoară acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a copilului/elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia;
h) să se asigure că personalul din învăţământ nu aplică pedepse corporale şi nu agresează verbal sau fizic elevii;
i) să se asigure că personalul didactic evaluează elevii direct, corect şi transparent şi nu condiţionează această evaluare sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de obţinerea oricărui tip de avantaje;
j) să desfăşoare în unitatea de învăţământ activităţi care respectă normele de moralitate şi nu pun în niciun moment în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor/elevilor, respectiv a personalului unităţii de învăţământ;
k) să se asigure că în unitatea de învăţământ sunt interzise activităţile de natură politică şi prozelitism religios”
Obligațiile părinților
Potrivit documentului citat, obligațiile asumate de părinți sau tutori legali sunt următoarele:
„a) asigură frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi ia măsuri pentru şcolarizarea elevului până la finalizarea studiilor;
b) prezintă documentele medicale solicitate la înscrierea copilului/elevului în unitatea de învăţământ, în vederea menţinerii unui climat sănătos la nivel de grupă/clasă, pentru evitarea degradării stării de sănătate a celorlalţi copii/elevi din colectivitate/unitatea de învăţământ;
c) trimite copilul în colectivitate numai dacă nu prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături, rinoree etc.);
d) ia legătura cu educatoarea/învăţătorul/institutorul/ profesorul pentru învăţământul preşcolar/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte, cel puţin o dată pe lună, pentru a cunoaşte evoluţia copilului/elevului;
e) răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul şcolii, cauzate de elev;
f) respectă prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ;
g) prezintă un comportament civilizat în raport cu întregul personal al unităţii de învăţământ”
Obligațiile elevilor
Obligațiile pe care elevii și le asumă în acest contract sunt următoarele:
„a) de a se pregăti la fiecare disciplină/modul de studiu, de a dobândi competenţele şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare;
b) de a frecventa cursurile, în cazul beneficiarilor primari ai educaţiei din învăţământul de stat, particular şi confesional autorizat/acreditat;
c) de a se prezenta la cursuri şi la fiecare evaluare/sesiune de examene organizată de unitatea de învăţământ, în cazul elevilor din învăţământul obligatoriu, înscrişi la cursuri cu frecvenţă redusă;
d) de a avea un comportament civilizat şi o ţinută decentă în unitatea de învăţământ;
e) de a respecta regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ, regulile de circulaţie, normele de securitate şi de sănătate în muncă, de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie a mediului;
f) de a nu distruge documentele şcolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole, documente din portofoliul educaţional etc.;
g) de a nu deteriora bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ (materiale didactice şi mijloace de învăţământ, cărţi de la biblioteca şcolii, mobilier şcolar, mobilier sanitar, spaţii de învăţământ etc.);
h) de a nu aduce sau difuza în unitatea de învăţământ materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa;
i) de a nu organiza/participa la acţiuni de protest altfel decât este prevăzut în Statutul elevului;
j) de a nu deţine/consuma/comercializa, în perimetrul unităţii de învăţământ, droguri, substanţe etnobotanice, băuturi alcoolice, ţigări;
k) de a nu introduce şi/sau a face uz, în perimetrul unităţii de învăţământ, de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, cum ar fi muniţie, petarde, pocnitori, brichete etc., precum şi sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a beneficiarilor direcţi ai educaţiei şi a personalului unităţii de învăţământ;
l) de a nu poseda şi/sau difuza materiale care au un caracter obscen sau pornografic;
m) de a nu aduce jigniri şi de a nu manifesta agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ sau de a leza în orice mod imaginea publică a acestora;
n) de a nu provoca/instiga/participa la acte de violenţă în unitatea de învăţământ şi în proximitatea acesteia;
o) de a nu părăsi incinta şcolii în timpul pauzelor sau după începerea cursurilor fără avizul profesorului de serviciu sau al învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte”