Celebrul vin Lacrima lui Ovidiu, mândria Murfatlar şi unul din cele mai puternice branduri româneşti, a ajuns o ruşine. Licoarea oficială a Casei Regale a României este acum produsă în Spania, adusă cu cisternele în ţară şi îmbuteliată apoi cu eticheta pentru care cumpărătorul român plăteşte cel puţin 32 de lei, cu încrederea că ia un vin de calitate superioară. În septembrie, Patronatul Naţional al Viei şi Vinului (PNVV) respingea categoric probabilitatea ca Murfatlar sau orice alt producător român să comercializeze sub etichetă proprie vinuri ieftine din import.
Pe eticheta atât de cunoscută românilor scrie, în continuare, la fel: Lacrima lui Ovidiu 5 ani, „vin licoros păstrat şi înnobilat în butoaie din lemn de stejar”, cu 15% alcool, sub sigla Casei Regale. Descrierea este aceeaşi, a unui produs unic, mândria vinului românesc: „Galbenul auriu pune în lumină un cupaj unic al unor vinuri cu totul speciale. Profunzimea culorii şi aroma bogată provin de la vinul păstrat peste 5 ani în butoaie mici de stejar. La acestea se adaugă savoarea proaspătă a fructelor, dulceaţa şi activitatea echilibrată a noilor vinuri de cupaj”.
Apoi răsuflă şi bomba, ca un PET de tulburel deschis după două săptămâni: legendarul vin Lacrima lui Ovidiu este, de fapt, produs sub licenţă Murfatlar România SA de Bodegas Vinival SA din Chivo, Valencia. Produs în Spania.
Oţet licoros
După cum era de aşteptat, lichidul din Spania vândut în România cu eticheta Murfatlar este un vin de proastă calitate, cu buchet şi gust oţetite. Un oţet la 32 de lei sticla, dar există magazine în care Lacrima lui Ovidiu 5 ani se vinde şi cu 50 de lei. Bodegas Vinival este o afacere de familie din Valencia, înfiinţată în 1969, un producător şi distribuitor en-gros de vinuri de masă, care nu deţine nici măcar o marcă proprie. Vinurile inferioare din Spania nu au, evident, nicio legătură cu viile din Murfatlar, dar sunt vândute cu aceeaşi prezentare pompoasă şi complet falsă.
Reclamă mincinoasă
Apărut la începutul anilor ’80, Lacrima lui Ovidiu este singurul vin fortifiat de pe piaţa românească. În 2003, brandul a fost relansat cu imaginea actuală şi a devenit unul dintre cele mai puternice şi mai medaliate mărci româneşti de vinuri.
„Lacrima lui Ovidiu face parte din ADN-ul Murfatlar, este unic pe piaţă şi se identifică până la perfecţiune cu podgoria din care vine“, îl caracteriza, la un moment dat, managerul de marketing al Murfatlar România.
Doar că, între timp, ADN-ul Murfatlar s-a mutat în Spania. Iar ceea ce face acum Murfatlar, cu poşirca ieftină din Spania vândută sub eticheta unui vin nobil, de calitate, este o formă flagrantă de reclamă mincinoasă.
Licorosul Lacrima lui Ovidiu poartă numele poetului care şi-ar fi îndulcit amarul exilului în viţa barbarilor de la Pontul Euxin. Azi, şi-ar fi putut face eventual doar o salată cu el
În 1939, Regele Carol al II-lea a devenit admirator al acestor vinuri de Murfatlar, astfel că a declarat podgoria printre furnizorii oficiali ai Casei Regale, statut pe care îl are şi în prezent.
PNVV ne lua în râs
În septembrie, când „Jurnalul Naţional” publica informaţia că o parte din produsele vândute în România cu eticheta Murfatlar sunt, de fapt, vinuri ieftine aduse din import, PNVV a negat vehement ceea ce s-a dovedit, iată, perfect adevărat. „Este exclus aşa ceva, nu numai la Murfatlar, ci la toţi membrii patronatului. Vă pricepeţi la vie? Poate era neculeasă când aţi trecut pe acolo, acum poate o culege cineva şi nici nu ştiu să fi fost lăsată în paragină”, ne-a declarat atunci Ovidiu Gheorghe, directorul general al PNVV.
Sesizam atunci că viile Murfatlar stăteau în paragină, neculese, precum şi faptul că patronii companiei au vândut, pe ascuns, utilajele de producere a vinului, ceea ce poate indica orice, mai puţin faptul că Murfatlar ar mai produce ceva.
Evaziune de 132 de milioane de euro
Luna trecută, DNA a reţinut 10 persoane (asociaţi ai grupului Murfatlar- Euroavipo şi funcţionari ANAF) într-un uriaş dosar de evaziune, cu un prejudiciu de 613,48 milioane lei. A fost arestat, cu acea ocazie, şi George Ivănescu, unul din patronii imperiului Murfatlar şi un apropiat al Adrianei Săftoiu, important lider PNL implicat, de asemenea, în mega-afacerea Murfatlar.
Potrivit DNA şi ANAF, evazioniştii de la Murfatlar rulau sume uriaşe de bani, înregistrând în avans, între firmele grupului, şi facturi de 400 de milioane de euro, plus TVA de 86 de milioane de euro. Cât ratele României către FMI în perioada 2012- 2015.
Imperiul Murfatlar, aflat acum în insolvenţă, cu datorii de 1,3 miliarde de euro, înseamnă câteva din cele mai cunoscute mărci româneşti aflate pe piaţă: vinurile Murfatlar, Babanul şi Cetera, spirtoasele Hanul Ars, Unirea, Patriot şi Minard, votca Sankt-Petersburg, Bitter Mamaia, Zaraza Vinars, ginul Bartender’s, apele minerale Biborteni şi Valea Brazilor, sucurile Frizzi, Răcorel, Frutta, Bibo şi Limo, mezelurile Salonta si Matache Măcelaru (vândut între timp, în 2011, la Cris-Tim).
Articol; jurnalul.ro