Puțin probabil că un șofer să se gândească la suspensia mașinii, cu toate acestea rolul ei este crucial. Suspensia face totul pentru că rotile să rămână conectate la sol, contribuie la o mai buna aderenta și frânare, atenuează șocurile mașinii când se afla pe un drum cu denivelări. Pe lângă o călătorie în care mașină să nu tremure, suspensia permite și o manevrabilitate crescuta a mașinii.
Suspensia bine reglata vă absorbi imperfecțiunile drumului (gropi, dâmburi), astfel încât persoanele din autovehicul să resimță în mod confortabil drumul. De asemenea, sistemul de suspensie este responsabil pentru menținerea cât mai mult posibil a roților la sol (pentru performanta și siguranță mașinii).
Sistemul de suspensie
În majoritatea cazurilor, mașinile moderne au suspensie independența fata și spate, permițând fiecărei roti să se miște independent de celelalte.
Suspensia mașinii asigura siguranță la volan. Pentru că o suspensie uzata te împiedică să iei curbe sau să pui frană așa cum ți-ai dori, este important că verificarea ei să nu fie neglijata.
Cel mai simplu mod de a iți da seama daca componentele suspensiei trebuie înlocuite este să fii atent la modul în care mașină ta se comporta la drum, daca apare tendință de aplecare în cazul virajelor, daca resimți șocurile.
Suspensia mașinii are doua componente de baza: arcuri și amortizoare.
Arcuri
Exista trei tipuri de arcuri: arcuri elicoidale, arcuri pe foi și pe bare de torsiune. Majoritatea autoturismelor moderne au arcuri elicoidale, în timp ce autovehiculele mai vechi și multe vehicule cu tracțiune integrala au arcuri pe foi, care se prezinta că straturi de metal conectate la axa care flexeaza sub greutatea autoturismului.
Amortizoare (rol de a absorbi socul)
Un amortizor este un piston cu ulei care separa sașiul de roata. Când autovehiculul atinge o porțiune de drum denivelata, pistonul preia variațiile și asigura un grad de confort, protejând totodată suspensia.
Uzura amortizoarelor implica pierderea controlului mașinii în curbe, distanta crescuta de frânare sau un risc crescut de acvaplanare. De asemenea, poate apărea o uzura nefiresc de mare a pneurilor și chiar scurgeri de ulei.
Schimbarea amortizoarelor se recomanda de regula a fi făcută după parcurgerea a 60 de mii de kilometri. Poate fi cazul de o schimbare mai rapida în cazul în care mașină a circulat preponderent pe drumuri afectate, cu denivelări.
Este necesar că amortizoarele să fie schimbate în pereche, împreună cu arcurile și celelalte componente ale suspensiei.
Este recomandat că înlocuirea amortizoarelor să fie făcută într-un service autorizat.
Întregul sistem de suspensie este important pentru mașină ta și este primordial să nu faci rabat la calitate când schimbi componentele.