Prim procuror Ion Veştemean, în calitate de purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, este împuternicit să aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:
La data de 10.06.2021, organele de cercetare penală din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, s-au sesizat din oficiu cu privire la săvârşirea infracţiunilor de delapidare (în formă continuată), complicitate la delapidare (în formă continuată) şi spălare a banilor (în formă continuată). În urma sesizării, la aceiaşi dată, s-a înregistrat dosar penal la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu.
Din cercetările efectuate s-au reţinut următoarele:
1. Prin ordonanţa nr. 398/P/2021 din data de 10.06.2021 a organelor de cercetare penală din cadrul I.P.J. Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice s-a dispus începerea urmăririi penale „in rem” pentru comiterea infracţiunilor de delapidare, în formă continuată, complicitate la delapidare, în formă continuată şi spălare a banilor, în formă continuată.
În fapt se reţine că, în perioada decembrie 2018 – septembrie 2020, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) ajutat fiind de suspectul (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) şi suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizaţii non-profit) a efectuat mai multe plăţi nejustificate, folosind, fără drept, sumele de bani ale acestei entităţi juridice, sume provenite, cel mai probabil, din înstrăinarea, în luna decembrie 2018, a imobilului situat în municipiul Sibiu, str. Telefoanelor, nr. 1, jud. Sibiu (sediul C.C.I.A. Sibiu), în schimbul unui preţ de 2.050.000 de euro, activităţi susceptibile a întruni elementele constitutive ale infracţiunilor de delapidare, în formă continuată, prev. şi ped. de art. 295 alin. 1 C.pen., raportat la art. 308 alin. 1 C.pen., cu aplicarea art. 35 alin. 1 C.pen., şi respectiv complicitate la delapidare, în formă continuată, prev. şi ped. de art. 48 alin. 1 C.pen., cu referire la art. 295 alin.1 C.pen., raportat la art. 308 alin. 1 şi 2 C.pen., cu aplicarea art. 35 alin. 1 C.pen.
Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu, potrivit protocolului consorţiului creat în vederea organizării şi derulării evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”, nu contribuia cu resurse financiare la acest eveniment, având aport doar în know-how şi în atragerea de eventuale sponsorizări, suspectul, încălcând acest protocol, a efectuat plăţi către mai multe entităţi juridice (societăţi comerciale, asociaţii şi fundaţii), dispunând astfel, fără drept, de sume de bani pe care le gestiona şi le administra în numele C.C.I.A. Sibiu, asigurându-se astfel un folos material altuia.
Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) a efectuat plăţi suplimentare, fără drept, din conturile acestei entităţi juridice, ce se ridică la valoarea totală de 338.589,61 lei, după cum chiar suspectul recunoaşte indirect prin solicitarea decontări acestor cheltuieli ca fiind făcute din fonduri proprii în legătură cu organizarea evenimentului „Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019”.
Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu), beneficiind de ajutorul celorlalţi doi suspecţi a dispus achitarea din conturile C.C.I.A. Sibiu a unor servicii în valoare totală de aproximativ 830.000 lei care nu au fost prestate în folosul acestei entităţi non-profit, existând o suspiciune rezonabilă că acestea au fost prestate în folosul personal al făptuitorului sau în beneficiul societăţii comerciale controlată de familia suspectului.
2. Ulterior, prin ordonanţa nr. 398/P/2021 din data de 08.09.2021 a procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, s-a dispus extinderea urmăririi penale „in rem” cu privire la infracţiunile de cumpărare de influenţă, complicitate la cumpărare de influenţă, complicitate la trafic de influenţă, trafic de influenţă, şi respectiv dare de mită.
În fapt, în cursul lunii mai 2021, printr-o hotărâre a Consiliului Judeţean Sibiu, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) , alături de funcţionari publici cu funcţii de conducere din cadrul Consiliului Judeţean Sibiu , a fost numit în cadrul celor două comisii de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie al societăţii Drumuri şi Poduri S.A. Sibiu, şi respectiv a membrilor în Consiliul de Administraţie al Aeroportului Internaţional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 – 2025.
Dată fiind şi împrejurarea că, atât pentru perioada 2012-2016, cât şi pentru perioada 2017-2021, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) a făcut parte din aceste două comisii, ocazii cu care acesta a manifestat rolul de decident, beneficiind şi de un ascendent profesional în domeniul managementului asupra celorlalţi membrii ai comisiilor respective, în cadrul acestei proceduri demarate în luna mai 2021, directorul general al C.C.I.A. Sibiu, şi-a asumat rolul de conducător al acestor proceduri şi unic decident în privinţa numirii în calitate de membru în Consiliului de Administraţie al societăţii Drumuri şi Poduri S.A. Sibiu, şi respectiv în Consiliul de Administraţie al Aeroportului Internaţional Sibiu Regie Autonomă, pentru perioada 2021 – 2025.
Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) deţine rolul primordial în a decide câştigătorul concursurilor, dat fiind faptul că acesta era persoana care efectiv întocmea scrisoarea de aşteptări şi, totodată, acesta era privit ca persoana ce deţinea cunoştinţele de specialitate şi soluţiile manageriale necesare în vederea atingerii acelor obiective, cu alte cuvinte suspectul avea atât întrebările, cât şi răspunsurile la acest interviu, rolul celorlalţi doi membrii fiind unul neînsemnat, de altfel, rolul de unic decident al acestuia, este precizat chiar de acesta în cadrul mai multor discuţii telefonice legate de întocmirea scrisorii de aşteptări, dar şi relative la modalitatea de intervievare a membrilor în Consiliul de Administraţie al societăţii Drumuri şi Poduri S.A. Sibiu.
Suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu), cunoscând faptul că o persoană urmează a candida pentru postul de director comercial în cadrul Aeroportului Internaţional Sibiu R.A. şi implicit urma a susţine un interviu în faţa comisiei de selecţie al cărui unic decident era suspectul, l-a contactat telefonic pe soţul, poliţist cu funcţie de conducere în I.P.J. Sibiu pentru a stabili o întâlnire cu acesta, în cadrul căreia ar putea discuta atât situaţia agentului de poliţie C.S.R. cât şi cea a soţiei poliţistului, potenţială candidată la funcţia de director comercial al Aeroportului Internaţional Sibiu R.A.
În data de 19.08.2021, suspectul a venit la biroul poliţistului cu funcţie de conducere în I.P.J. Sibiu, unde, după o scurtă tatonare prin solicitarea unor sfaturi de natură tehnică cu privire la modalitatea de transfer a poliţiştilor, i-a solicitat să îl transfere pe agentul de poliţie C.S.R.de la Postul de Poliţie Şelimbăr la o unitate de poliţie rutieră din municipiul Sibiu.
Imediat după solicitarea legată de transferul poliţistului, şi-a oferit „serviciul” său în folosul candidatei, spunând că trebuie să aibă o întâlnire cu aceasta unde urmează a discuta cu privire la cerinţele concursului de ocupare a postului de director comercial în cadrul Aeroportului Internaţional Sibiu R.A., în care a afirmat că trebuie să o pregătească şi să o pună în temă cu obiectivele şi metodele manageriale de atingere ale acestora întrucât au fost cazuri când au „picat” candidaţi.
3. Totodată, prin ordonanţa nr. 398/P/2021 din data de 05.10.2021 a procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, s-a dispus extinderea urmăririi penale „in rem” cu privire la infracţiunii de folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii, în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.
În fapt, la data de 06.09.2021, suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) ce a întocmit scrisoarea de aşteptări din partea autorităţii tutelare, respectiv Consiliul Judeţean Sibiu, este apelat de către candidatul, preşedinte în funcţie al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Sibiu, care şi-a depus candidatura pentru un nou mandat de membru în consiliul de administraţie al Aeroportului Internaţional Sibiu.
Astfel, suspectul i-a transmis candidatului mai sus menţionat soluţiile pe care acesta din urmă trebuie să le expună pentru a fi considerat compatibil cu funcţia de administrator pe care urma a o ocupa, in concreto, examinatorul/evaluatorul i-a spus candidatului, neautorizat a deţine astfel de date sau informaţii, răspunsurile corecte la examenul/concursul pe care urma a-l susţine în data de 28.09.2021.
Ulterior acestor discuţii telefonice ample, în cadrul cărora candidatul, fără a fi autorizat, a aflat date şi informaţii nedestinate publicităţii de la deţinătorul acestor date, a avut loc interviul în cadrul căruia candidatul şi-a prezentat proiectul său managerial (scrisoarea de intenţii) în faţa comisiei de selecţie din care făcea parte directorul executiv al Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu, acesta, după cum anterior s-a precizat asumându-şi rolul de unic decident, iar, în urma evaluării acestui proiect întocmit pe baza informaţiilor furnizate, fără drept, de examinator, acest candidat a fost declarat admis, toţi ceilalţi candidaţi la funcţia de membru în cadrul Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Sibiu fiind declaraţi respinşi.
Întrucât, din datele şi probele existente în cauză la acest moment rezultă indicii rezonabile că suspectul (cu funcţie de conducere în Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) a comis infracţiunile de delapidare, în formă continuată, trafic de influenţă, dare de mită, şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii, în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în timp ce suspecta (cu funcţie de conducere economică în cadrul Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu) a săvârşit infracţiunea de complicitate la delapidare iar suspectul (gestionar şi administrator al resurselor financiare ale acestei organizaţii non-profit) a comis infracţiunile de complicitate la delapidare, complicitate la cumpărare de influenţă şi complicitate la trafic de influenţă, prin ordonanţa procurorului de caz din data de 06.12.2021 s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de aceştia, cei trei dobândind astfel calitatea de suspecţi în cauză.
În cursul zilei de 08.12.2021 au fost efectuate un număr de 13 percheziţii domiciliare în municipiul Sibiu şi Bucureşti, din 32 de locaţii au fost ridicate documente iar faţă de un număr de 35 de persoane au fost emise mandate de aducere în vederea audierii în cauză.
După audierea persoanelor chemate în calitate de martori şi suspecţi, urmează a se aprecia cu privire la eventualelor măsuri preventive ce vor fi dispuse în cauză.
Pe parcursul cercetărilor, procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, a beneficiat de sprijinul lucrătorilor de poliţie judiciară din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice şi a lucrătorilor de poliţie din cadrul Serviciului Operaţiuni Speciale Sibiu, Brigada Operaţiuni Speciale Alba şi Serviciului Acţiuni Speciale Sibiu.
Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.