In numarul nostru de ieri v-am prezentat, la modul general, rezultatele unui control al Directiei Monitorizare si Control din cadrul Ministerului Transporturilor la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR). Controlul s-a axat, in special, pe contractul cu firma americana Bechtel International Inc, constructorul autostrazii Transilvania. Raportul elaborat de inspectorii din minister a dezvaluit un sir lung de ilegalitati si greseli in urma carora, cu complicitatea sau din incompetenta partii române, americanii au incasat sute de milioane de euro cu incalcarea legii sau nemeritat.
Unul dintre modurile in care americanii au profitat cel mai usor de pe urma acestui contract a fost prin exploatarea clauzelor care prevedeau penalitati de intârziere pentru partea româna. Inspectorii au constatat ca, in mai multe rânduri, proiectantul Bechtel a modificat proiectul initial. Acest fapt a necesitat noi lucrari pentru utilitati, noi exproprieri etc pe care trebuia sa le faca partea româna. Normal, au existat intârzieri, deoarece modificarea proiectului dadea peste cap graficul de lucrari al CNADNR. Asta nu i-a impiedicat pe americanii de la Bechtel sa impuna penalizari de intârziere, de data aceasta in calitate de constructori, desi la originea acestor intârzieri stateau tot ei, in calitate de proiectanti.
Bani aruncati pe geam
Potrivit raportului, sutele de milioane de euro, destinate constructiei autostrazii, au fost deturnate sau folosite paralel cu legea. CNADNR a achitat sumele de 65.319.008 euro si 50.619.66395 lei catre Bechtel International Inc, fara a avea certificarea operatiilor efectuate de personal calificat si autorizat de Inspectoratul de Stat in Constructii conform Ordinului MLPTL nr. 488/2002, au constatat inspectorii. Aceste sume reprezinta contravaloarea facturilor din perioada iunie 2004 – noiembrie 2004, in care CNADNR nu a avut contract de supervizare a lucrarilor cu o firma de specialitate (JV Scetauroute-BCEOM) si nici nu a numit, prin decizie scrisa, personal propriu autorizat de ISC pentru urmarirea lucrarilor la autostrada Brasov-Cluj-Bors. O abatere cu impact si mai mare a fost constatata la suplimentarile de costuri. CNADNR a majorat valoarea finala a sectiunilor 2B si 3C din autostrada cu suma de 323 de milioane de euro in urma unor sedinte la care au participat reprezentantii Consiliului Tehnico-Economic (responsabil de constructia autostrazii) si ai CNADNR, fara a justifica sectiunile autostrazii Brasov-Cluj-Bors de la care se vor reloca sumele necesare. Justificarea era necesara pentru respectarea indicatorilor tehnico-economici aprobati prin HG nr. 1363/18.11.2003. In plus, ca ilegalitatea sa mearga pâna la capat, nu a fost obtinut nici avizul firmei de consultanta – JV Scetauroute-BCEOM, aviz obligatoriu.
Consultanta inutila
Avizul firmei de consultanta, angajata pe bani grei, nu a fost solicitat nici când CNADNR a platit o parte din penalitatile de intârziere. Compania româna a achitat catre Bechtel International Inc suma 9.287.077 de euro drept penalitati de intârziere, din care pentru suma de 17925428 de euro nu a avut confirmarea firmei de consultanta JV Scetauroute prin IPC. Aceasta suma reprezinta contravaloarea facturii cu nr. 27/27.09.2006 emisa de Bechtel International Inc. Aceste penalitati au cuprins doua componente: penalitati de intârziere facturate de Bechtel International Inc dorita faptului ca CNADNR nu si-a indeplinit Conditiile Precedente ale Beneficiarului (CPB) si taxele de neutilizare a echipamentelor si utilajelor, in cuantum orar de circa 60% din valoarea tarifului perceput pentru cazul functionarii acestuia. Aceste taxe au fost platite inclusiv pentru cele 98 de autovehicule ce au fost incluse in Anexa nr 12 – „rate zilnice” din contract (autoturism Sedan: rata de lucru =8,03 Euro , iar rata de neutilizare=4,82 Euro). „In aceste conditii, Bechtel International Inc este mai interesat sa nu lucreze si sa nu efectueze lucrarile la autostrada Brasov – Cluj-Bors, intrucât poate factura sume importante fara a efectua nici o cheltuiala”, au concluzionat inspectorii de la Ministerul Transporturilor. La fel s-a procedat si când CNADNR a achitat, fara avizul firmei de consultanta JV Scetauroute-BCEOM, 11 milioane de euro catre Bechtel International Inc., reprezentând Costuri Indirecte de Capital corespunzatoare perioadei iulie 2005 – mai 2006. In aceasta perioada lucrarile au fost oprite ca urmare a deciziei conducerii Ministerului Transporturilor, in exercitiu la aceea data, dar CNADNR a platit câte un milion de euro pe luna fara sa-si faca vreo problema.
Plati pentru „consultatii”-fantoma
Firma americana nu a fost singurul beneficiar al unor sume platite de partea româna fara justificare. Consultantul, JV Scetaurote – BCEOM, a primit, la rândul sau, milioane de euro in perioada in care lucrarile erau oprite. Raportul corpului de control consemneaza ca CNADNR a recunoscut la plata si a efectuat catre JV Scetouroute – BCEOM plata sumei de 12.218.895 RON (din cei 12.233.088 RON facturati ), ce reprezinta contravaloarea facturilor din perioada iulie 2005 – mai 2006, cât lucrarile la autostrada Brasov-Cluj-Bors au fost intrerupte de catre Bechtel, desi JV Sceauroute– BCEOM nu a avut ce lucrari superviza. „CNADNR nu prezentat echipei de control documente din care sa rezulte ca s-au respectat prevederile art. 2.8. CS , al treilea alineat, din Sectiunea a V-a a contractului nr. 2562/31.08.2004 incheiat cu JV Scetauroute-BCEOM”, spune raportul. Mai mult, CNADNR a depasit, la data controlului, valoarea alocata JV Scetouroute – BCEOM prin Actul Aditional nr. 3 pentru a urmari lucrarile la sectiunile 2B si 3C, cu 5.351.057 RON. Suma a fost platita in afara valorii stabilita prin contract si reprezinta depasirea pâna la data de 29.02.2008 a sumei de 58.081.805 RON – alocata prin Actul Aditional nr. 3 pentru sectiunile aflate in lucru – 2B si 3C.
Adrian Horincar