Acțiunea e parte a unui tur național făcut de Solaris Bus & Coach, un producător european de vehicule pentru transport public, în care autobuzul Solaris alimentat cu hidrogen va fi prezentat în douăsprezece orașe din România.
Motorul autobuzului este electric, iar combustibilul este hidrogenul, pentru care în mod special s-a adus și o stație mobilă de alimentare, în condițiile în care în România nu există o infrastructură adecvată.
Managerul general al companiei producătoare, Daniel Ciolan precizează că, prin fonduri europene, administrațiile locale pot achiziționa atât autobuzul cât și stația de încărcare:
Este un autobuz de 12 metri și are o capacitate de 100 de călători, iar autonomia sa este în jurul valorii de 350 de kilometri. Nu avem o problemă de pantă pentru că mașina, pe lângă pila de combustie și motorul electric, are și un pachet de acumulatori care, în situația în care este o cerere mare de putere, să introducă energie în sistem și să compenseze eventuala diferență de putere. Aceste autobuze sunt finanțabile prin programele europene de gen POR cât și în acest nou program PNRR. Ca și la autobuzele electrice, când se fac licitațiile de achiziție, autoritățile solicită inclusiv stația de alimentare.
La Tg. Mureș, în următorii doi ani, se are în vedere schimbarea completă a parcului auto de transport public, cu peste 100 de autobuze noi pe motorină, hibride și electrice.
Viceprimarul Portik Vilmos apreciază că aceste autobuze pe hidrogen ar putea fi utile la transportul public în Zona Metropolitană a orașului:
Am invitat firma, ca să vedem cum funcționează aceste autobuze. Suntem în discuții cu Consiliul Județean, să găsim o modalitate prin care să soluționăm problema transportului public în zona periurbană, și acolo vom mai avea nevoie și de autobuze noi. Deci firma vine, ne arată, i-am invitat pe cei de la Transport Local, să fie de față să vadă dacă este sau nu eficient acel autobuz, unde se poate folosi, numai în oraș sau și în preajma orașului, și apoi vom lua o decizie.
Autobuzul alimentat cu hidrogen va circula câteva zile în fiecare din cele 12 orașe, pentru a fi testat de administrațiile locale, în vederea familiarizării și conștientizării eficienței folosirii hidrogenului ca sursă de energie complet curată.
Turul autobuzului Solaris Urbino 12 cu hidrogen a început la Cluj-Napoca unde va sta până în 25 octombrie, când va ajunge la Tg. Mureș, apoi va pleca la Brașov unde va sta până pe 30 octombrie, dată de la care caravana e așteptată la Sf. Gheorghe.
Vor urma Iașiul, Galațiul, Constanța, București, Rm. Vâlcea, Craiova și Timișoara, iar din 17 până în 22 decembrie turul autobuzelor cu hidrogen se încheie la Oradea.