Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Comerțul online le oferă consumatorilor numeroase oportunități. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Sunt consternat de numărul mare de site-uri care au aceste probleme – sper că acestea sunt neintenționate. Comercianții online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”
Pentru mai mult de 31 % din site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.
Pe 211 site-uri, prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39 % din acești comercianți nu incluseseră informații adecvate cu privire la taxele suplimentare care nu pot fi evitate la livrare, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare. Legislația UE privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.
Alte nereguli în ceea ce privește cerințele în materie de informare:
- În 59 % din cele 560 de site-uri verificate, comercianții au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Platforma SOL le permite consumatorilor și comercianților să soluționeze litigiile fără a apela la instanță.
- În cazul a aproape 30 % din site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor. În conformitate cu legislația UE, consumatorii trebuie să fie clar informați despre dreptul lor de retractare atunci când fac cumpărături online.
Etapele următoare
Autoritățile de protecție a consumatorului (CPC) se vor asigura că normele sunt respectate pe deplin de către comercianții respectivi prin activarea procedurilor naționale de asigurare a respectării legislației, în caz de nevoie.
Datorită legislației UE, orice consumator din UE are dreptul de a primi din partea unui comerciant informații esențiale clare, corecte și ușor de înțeles despre un bun sau un serviciu înainte de a efectua o achiziție online. Aceste informații trebuie să includă aspecte precum caracteristicile produsului, prețul cu toate taxele incluse, costurile de livrare și existența unui drept de retractare sau de anulare.
În fiecare an, Comisia coordonează, cu ajutorul rețelei de cooperare în materie de protecția consumatorului (CPC), verificarea site-urilor. Această rețea reunește autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din 30 de țări (cele 28 de state membre ale UE, Norvegia și Islanda), care sunt responsabile de aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor în UE.
Această verificare a fost efectuată în luna noiembrie a anului trecut de autoritățile de protecție a consumatorilor din 24 de state membre ale UE, precum și din Norvegia și Islanda.
Această operațiune de verificare la nivelul întregii UE a site-urilor (sweep) constă într-un set de verificări simultane efectuate de către autoritățile de protecție a consumatorilor din diferite țări. Se verifică astfel dacă comercianții respectă legislația UE în materie de protecție a consumatorilor. În cazul în care, în urma verificărilor, se constată posibile încălcări ale legislației UE privind protecția consumatorilor, autoritățile de protecție a consumatorilor contactează societățile responsabile și le solicită să ia măsuri de remediere. Operațiunile de verificare efectuate până acum au vizat: companiile aeriene (2007), conținutul pentru telefoanele mobile (2008), produsele electronice (2009), biletele online (2010), creditele de consum (2011), conținutul digital (2012), serviciile de călătorie (2013), garanțiile pentru produsele electronice (2014), Directiva privind drepturile consumatorilor (2015), site-urile de comparare a ofertelor în sectorul călătoriilor (2016) și telecomunicațiile și alte servicii digitale (2017).